빛과 어두움, 형태와 공백, 존재와 부재, 생명과 죽음에 대한 이야기를 숯이라는 물질을 통해 전하는 이배의 개인전이 5월 4일부터 7월 30일까지 조현화랑 해운대에서 열린다. 공간을 압도하는 일필휘지의 붓질이 묵직한 브론즈 조각이 되어 조현화랑 해운대 공간 맞은편의 파라다이스 호텔 앞에 세워진다. 화이트큐브 전시장을 넘어 해운대 일대를 배경으로 펼쳐지는 이번 이배 개인전은 검정과 흰색으로 마티에르의 정수를 표현해 온 작가의 팔레트 중 빨간색이 최초로 전시된다는 점에서 매우 특별하다. 숯의 표면에 미끄러지는 매끄러운 빛이, 지나온 불에 대해 드디어 입을 여는 순간이다.
이배의 숯은 1000도와 1100도 사이의 가마에서 2주간 태워지고 2주간 식혀진다. 불이 지나간 자리엔 나무 고유의 모습과 향 대신 보편적이고 추상적인 형태가 남는다. 이렇듯 단순해진 외형의 내면에는 뜨겁게 지나간 불의 자리와, 그 이후 연장된 시간의 영속성이 담긴다. 숯의 보편성과 영속성을 변주하듯, 아크릴 미디엄 작품 위로 글씨인 듯 그림인 듯 양의적인 형상이 부유한다. 그려진 형태 위로 반투명 아크릴 미디엄을 바르고 말리기를 세 번 반복하는 과정을 통해 화면에 공간이 만들어지면서 형상은 흐릿해진다. 이는 회화의 환영을 그려내고 실재의 재현 불가능성을 표현하기 위해 고의적으로 형태를 흐리게 그린 추상표현적 변환을 연상시킨다. 다만 재현의 불가능성을 띄는 요소들이 이미지의 근본적 실재에 대한 반영과 부재를 탐구하는 동안 물질적 유한함에 종속되어 왔다면, 이배의 숯 모티브는 시간의 영속성과 어둠 이면의 빛을 나타낸다는 점에서 자유롭다.
매일 규칙적으로 작업을 하는 과정 동안 생겨나는 모티브들은 때론 전혀 예상하지 못했던 형태를 띠거나 몇 년 전 그린 것과 비슷한 모습을 나타내기도 한다. 이는 의식이 아닌 신체가 담고 있던 기억의 파편들로, 규칙적이고 꾸준한 태도를 통해 생성되는 과정의 결과물이다. “현대미술은 영감에서 나오는 것이 아니라 태도나 과정에서 나온다”고 말하는 이배는 화면이 아닌 신체와 외부의 기억을 정제해 가는 과정으로 작업을 하기에 삶 자체가 하나의 화면과도 같다.
온몸의 에너지를 부드러운 붓끝에 담아 단숨에 그려내는 붓질 작업 전반에 흐르는 기운생동의 뿌리는 한국 수묵 전통과 맞닿아 있다. 1989년 한국을 떠나 30여 년간 파리에서 활동하면서 우연히 숯을 만났고, 고국에서의 유년 시절을 떠올리게 되었기에, 숯은 작가에게 정체성을 깨닫게 한 매개체이자 한국적 정서를 함축한 상징이기도 하다. 숯의 검은 빛으로부터 찾아낸 다채로움은 먹빛으로 구현되어 온 동양 정신의 뿌리에서 도약하여 현대성과 동시대성을 뛰어넘는다. 수묵 전통 재창안적 매체의 유기적 전개는 시공간을 초월하여 비물질 세계의 영원 속으로 뻗어 올라간다. 까맣게 속을 태우며 빛으로 남은 숯이기에 가능한 일이다.
Johyun Gallery is pleased to present Lee Bae's solo exhibition on view at the Haeundae space from May 4th to July 30th. Through the medium of charcoal, Lee Bae explores themes of life and death, absence and presence, light and shadow, form, and emptiness. His one stroke of brush and its transformation into solid bronze sculpture overwhelms the space and extends its presence across the gallery space. Featuring Lee Bae’s outdoor sculpture placed in front of the Paradise Hotel, the exhibition expands beyond the white cube and takes place against the backdrop of Haeundae. This solo exhibition is particularly noteworthy as it displays the color red for the first time, moving beyond expressing the essence of Lee Bae's palette through black and white.
Lee Bae's charcoal undergoes a two-week kiln firing process at 1000-1100 degrees Celsius, followed by a two-week cooling period. This process results in the formation of abstract, universal shapes that bear the mark of the fire and the passage of time. As the universality and permanence of charcoal vary, a translucent acrylic medium, which appears as ambiguity form, floats above the surface. The form becomes blurred as the process of applying and drying the acrylic medium on the work is repeated three times, creating space on the screen. This reminds us of abstract and expressive transformations deliberately blurred in form to portray the impossibility of reproducing reality and capture the essence of conversation. However, if the elements that make reproduction impossible have been dependent on the material finite nature while exploring the reflection and absence of the fundamental reality in the image, the charcoal motif in Lee Bae's work is free in representing the persistence of time and the light in the darkness.
Motifs that arise during the daily and regular process of work sometimes take on unexpected shapes or resemble what was drawn years ago. They are the fragments of memory that the body holds unconsciously and the result of the process created through a regular and consistent attitude. Lee Bae, who says that "contemporary art comes not from inspiration but from attitude and process," works through the process of refining the body and external memories, rather than just the screen, so life itself becomes a screen.
The roots of the dynamic energy that flows throughout the entire process of brushwork, capturing one's whole body energy in a gentle stroke, are closely related to traditional Korean ink painting. In 1989, the artist left Korea and spent over 30 years working in Paris, where he coincidentally discovered charcoal. Charcoal became a medium that allowed the artist to express his identity and also symbolizes the Korean sentiment he remembered from his childhood in his homeland. The richness found in the black light of charcoal transcends the spirit of East Asia and extends beyond modernity and contemporaneity. The organic development of the medium that revitalizes traditional ink painting transcends space and time and reaches up to the eternal world of the immaterial realm. All of it commences with the charcoal that's been burned black and leaved light.